infolinia

Wydarzenia

  

 

13 lipca 2020
Kampania dla pasażera
Foto: materiały własne
Projekt #CzekamyNaWas łączy regionalnych pasażerskich przewoźników kolejowych realizujących usługi na obszarze województwa mazowieckiego, łódzkiego, małopolskiego, wielkopolskiego i kujawsko – pomorskiego.


Projekt #CzekamyNaWas łączy regionalnych pasażerskich przewoźników kolejowych realizujących usługi na obszarze województwa mazowieckiego, łódzkiego, małopolskiego, wielkopolskiego i kujawsko – pomorskiego.

Projekt, po Wspólnym Bilecie Samorządowym, jest kolejnym krokiem w stronę zacieśnienia współpracy pomiędzy regionalnymi przewoźnikami. Przez następne miesiące oferta będzie wspólnie promowana i wypracowane zostanie rozwiązanie, zachęcające mieszkańców Polski do podróżowania pociągiem. Przewoźnicy będą chcieli pokazać, że kolej to bezpieczny, komfortowy i atrakcyjny środek transportu. W przygotowanych materiałach przedstawią podejmowane działania, które zapewniają podróżnym wysoką jakość świadczonych usług. Współczesna kolej to nowoczesny tabor, profesjonalny personel, wielokanałowy system sprzedaży biletów oraz zmodernizowana i nowoczesna infrastruktura. Przewoźnicy przygotowali również szereg informacji dla pasażerów, które będą pomocne przy planowaniu wyjazdów służbowych lub wakacyjnych wypadów. W ich opinii podróż pociągiem jest doskonałą alternatywą dla jazdy samochodem – jest tańsza, często szybsza, bezpieczniejsza, a przy tym ekologiczna. Przewoźnicy poddali analizie trasy kolejowe w Polsce, i w efekcie powstała mapa atrakcji turystycznych na szlakach. Na niej zaznaczyli stacje, na których warto wysiąść z pociągu i odwiedzić miejsca, które na długo pozostaną w naszej pamięci.
Projekt doskonale wpisuje się w ofertę specjalną WBS, zakładającą wspólne działania poprawiające jakość pasażerskich przewozów kolejowych w obrębie województw. Kampania będzie trwała do końca 2020 roku.
W projekcie uczestniczą: Łódzka Kolej Aglomeracyjna (samorządowy pasażerski przewoźnik kolejowy, który od sześciu lat realizuje usługi transportowe na obszarze województwa łódzkiego), Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” (samorządowy pasażerski przewoźnik kolejowy, który od szesnastu lat realizuje usługi transportowe na obszarze województwa mazowieckiego), Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (jeden z najstarszych, niemal nieprzerwanie funkcjonujących wyodrębnionych systemów transportu kolejowego w Polsce), Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. (Warszawa), Arriva, jedyny operator w Polsce, świadczący usługi kolejowe i autobusowe na liniach miejskich, regionalnych i dalekobieżnych; Spółka Koleje Małopolskie (samorządowy pasażerski przewoźnik kolejowy, który od pięciu lat realizuje usługi transportowe na obszarze województwa małopolskiego); Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. (od 2011 roku świadczy osobowe, codzienne usługi przewozowe do szkół i miejsc pracy na terenie Wielkopolski i sąsiednich województw korzystając z pojazdów udostępnionych przez Samorząd Województwa).


6 lipca 2020
Trwają prace na linii do Wronek
Foto: materiały własne
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują remont linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Na odcinku z Poznania do Wronek ułożono już 30 km nowych torów. Remont całej linii potrwa do końca 2022 roku.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują remont linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Na odcinku z Poznania do Wronek ułożono już 30 km nowych torów. Remont całej linii potrwa do końca 2022 roku.

Podróżni korzystają z nowych peronów w Poznaniu, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Pociągi kursują po 30 km nowych torów z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania. Do nowych peronów na przystanku Poznań Wola i na stacji Kiekrz w wakacje dołączą kolejne. Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Dla podróżnych przewidziano wiaty i ławki. Przygotowano nowe oświetlenie oraz czytelne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. W Kiekrzu dostęp do kolei ułatwi przejście podziemne z windami, a w Poznaniu Woli pochylnie. Wygodniejszy dostęp do pociągów jest już na pierwszych peronach przystanków Pamiątkowo i Baborówko. Latem wykonawca udostępni sąsiednie perony. Przebudowywane też zostaną perony w Rokietnicy, Pęckowie i Wronkach. Na odcinku Poznań – Wronki podróżni zyskają na 8 stacjach i przystankach 16 dostępnych dla wszystkich peronów.
Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.
– W Wielkopolsce realizowane są projekty kolejowe o wartości blisko 10 mld zł. Dzięki nim zwiększa się dostępność i poprawia oferta podróży koleją zarówno w regionie jak i między Poznaniem a Warszawą oraz Szczecinem – informuje Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.


FOT. ARCHIWUM PKP PLK SA


23 czerwca 2020
Reaktywacja linii kolejowej – kolejny etap
Foto: materiały własne
Trwają prace nad przywróceniem połączenia kolejowego pomiędzy Śremem a Czempiniem, które z czasem ma funkcjonować w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.


Trwają prace nad przywróceniem połączenia kolejowego pomiędzy Śremem a Czempiniem, które z czasem ma funkcjonować w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

W Urzędzie Miejskim w Śremie odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie. Dyskutowano na temat przygotowania aplikacji o dofinansowanie inwestycji w ramach programu Kolej+. Wniosek o pozyskanie środków rządowych na przywrócenie kolei w Śremie należy złożyć do 26 sierpnia br.
W spotkaniu uczestniczyli m.in. Adam Lewandowski – burmistrz Śremu, Bogdan Frąckowiak – pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań ds. Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i Robert Pilarczyk – dyrektor Departamentu Transportu UMWW.
Uczestnicy spotkania są przekonani o tym, że współpraca samorządów wojewódzkiego, śremskiego oraz Stowarzyszenia Metropolia Poznań daje realną szansę na uzyskanie niezbędnych środków finansowych i realizację inwestycji w ciągu najbliższych kilku lat.
Spotkanie było pierwszym spotkaniem roboczym po ogłoszeniu naboru wniosków i rozpoczęło intensywną pracę nad opracowaniem aplikacji.
Linia Śrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie, a 19 grudnia 2002 roku PKP PLK SA przekazał ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego.
Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca. Popularność tego połączenia jest tak duża, że podróżni sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.



15 czerwca 2020
Dworzec w Kobylnicy będzie remontowany
Foto: materiały własne
W Kobylnicy, na terenie gminy Swarzędz, przy linii kolejowej z Poznania do Gniezna znajduje się nieużytkowany obecnie dworzec. PKP w ramach ogólnopolskiego programu remontu dworców podjęło decyzję o renowacji zabytkowego, wybudowanego w 1914 roku, obiektu.


W Kobylnicy, na terenie gminy Swarzędz, przy linii kolejowej z Poznania do Gniezna znajduje się nieużytkowany obecnie dworzec. PKP w ramach ogólnopolskiego programu remontu dworców podjęło decyzję o renowacji zabytkowego, wybudowanego w 1914 roku, obiektu.

O zamówienie, którego realizacja powinna zająć nieco ponad rok, ubiega się 11 podmiotów. Założono budowę nowych stropów, ścian i klatek schodowych. Pojawią się nowe wejścia do budynku. Na parterze ulokowane będą poczekalnia, toalety oraz pomieszczenia komercyjne, zaplanowane także na piętrze. Nie przewiduje się znacznej ingerencji w zagospodarowanie terenu poza przebudową istniejących schodów.
O zamówienie ubiega się 11 firm z ofertami od 4,723 mln zł brutto do 5,991 mln zł. W budżecie określonym na 5,016 mln zł brutto zmieściły się dwie firmy. Najtańszą ofertę złożyła poznańska firma Agrobex.
O wyborze decyduje cena. Na realizację przeznaczono 434 dni.


15 czerwca 2020
Poznańska Kolej Metropolitalna dla mieszkańców Poznania
Foto: materiały własne
Uruchomienie obwodnicy towarowej Poznania dla ruchu pasażerskiego będzie kolejnym krokiem w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.


Uruchomienie obwodnicy towarowej Poznania dla ruchu pasażerskiego będzie kolejnym krokiem w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Poznań od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków na obwodnicy. Miastu zależy też na powstaniu kolejnych siedmiu nowych przystanków kolejowych, które będą elementem komunikacji publicznej na terenie Poznania.
Rozmowy z PKP PLK zostały zapoczątkowane już w roku 2012 przy udziale m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, a także Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Uruchomienie obwodnicy towarowej dla ruchu pasażerskiego to kolejny krok w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na początku 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do programu Komisji Europejskiej Łącząc Europę wniosek o dofinansowanie modernizacji tej trasy i wybudowanie 7 przystanków osobowych na terenie Miasta Poznania (i jednego poza terenem Poznania).
Ogłoszony ostatnio program budowy 200 przystanków objął trzy z siedmiu w Poznaniu, a ośmiu na całej obwodnicy towarowej. O sfinansowanie ich budowy (podobnie jak pozostałych pięciu) PKP PLK zwróciły się do Komisji Europejskiej. Zgodnie z ustaleniami na linii Miasto Poznań – PKP PLK, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nazwy przystanków już skonsultował z mieszkańcami. Ustalenia zostały przekazane do zatwierdzenia przez PKP PLK.
W efekcie konsultacji z Radami Osiedli, na terenie których mają powstać nowe przystanki, zdecydowano się na następujące nazwy:
Poznań Franowo – projektowany przystanek Poznań Franowo zlokalizowany będzie po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
Poznań Kobylepole – przystanek planowany jest w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i w bezpośrednim sąsiedztwie osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
Poznań Zieliniec – przystanek projektowany jest w obrębie osiedla Zieliniec, na którym przeważa zabudowa jednorodzinna, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
Poznań Karolin (nazwa robocza: Koziegłowy) – przystanek projektowany na granicy z gminą Czerwonak w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej,
Poznań Naramowice – przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli o zabudowie jednorodzinnej, a także dużych osiedli wielorodzinnych domów mieszkalnych; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
Poznań Piątkowo (nazwa robocza: Poznań Uniwersytet) - przystanek projektowany jest pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
Poznań Suchy Las – przystanek projektowany jest na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie domów o zabudowie jednorodzinnej.
Sama obwodnica towarowa stanowiłaby bardzo dobrą alternatywę dla dostępnych już środków komunikacji publicznej. Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak duże wyzwanie ze względu na dużą liczbę przejazdów drogowo-kolejowych na terenie Poznania, a większy ruch na torach spowoduje częstsze ich zamykanie. Idealnym rozwiązaniem byłoby zbudowanie przejazdów dwupoziomowych. Wyzwanie dla PKP PLK stanowić będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po i tak mocno obciążonych torach Poznańskiego Węzła Kolejowego i wjazd na Dworzec Poznań Główny.
– Planujemy by w perspektywie kilku lat aglomeracyjny system transportu zbiorowego był jeszcze bardziej zintegrowany, a komunikacja zbiorowa wygrywała z samochodowym transportem indywidualnym. Budowa małych i dużych multimodalnych węzłów przesiadkowych ma na celu szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne propozycje poruszania się dla mieszkańców – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Poza przystankami na obwodnicy towarowej Miasto będzie zabiegać o powstanie nowych przystanków na terenie Poznania, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się, a pasażerom z aglomeracji usprawnić przesiadki.
Planowane nowe przystanki kolejowe:
Poznań Jeżyce – w rejonie wiaduktu nad ulicą Niestachowską,
Poznań Druskienicka – w rejonie ulic Druskienickiej i Szczawnickiej (projekt przystanku i całego węzła w trakcie opracowania przez ZTM),
Poznań Grudzieniec – zarówno na linii nr 351 (Poznań – Szczecin) w rejonie ulicy Poznańskiej, przy przecięciu linii tramwajowej PST, jak również na linii nr 3 (Poznań – Warszawa), w rejonie ulic Pułaskiego/Nowowiejskiego,
Poznań Hetmańska – w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską,
Poznań Zawady – na wiadukcie nad ulicą Hlonda,
Poznań Smochowice – w rejonie ulicy Polanowskiej,
Poznań Wola – likwidacja przystanku w obecnym miejscu i przeniesienie go w rejon ulicy Skalskiego/Dąbrowskiego w celu integracji z komunikacją autobusową przebiegającą wzdłuż ulicy Dąbrowskiego oraz obsługi bardziej zurbanizowanego obszaru miasta,
Poznań Świerczewo – w rejonie ulicy Korfantego.
Realizacja tych przystanków będzie kolejnym tematem do rozmów z PKP PLK.

Za: www.transport-publiczny.pl

Na fotografii: fragment obwodnicy na granicy Poznania i gminy Czerwonak.



8 czerwca 2020
Wybór wykonawców na przebudowę dworców w Palędzia i Pobiedziska
Foto: materiały własne
PKP SA otworzyły oferty w przetargach na przebudowę dworców w Palędziu i Pobiedziskach. O pierwsze zamówienie ubiega się 12 podmiotów, natomiast firm chętnych do wykonania zadania w Pobiedziskach zgłosiło się 14. Jedynym kryterium wyboru wykonawców dla zadań jest cena.


PKP SA otworzyły oferty w przetargach na przebudowę dworców w Palędziu i Pobiedziskach. O pierwsze zamówienie ubiega się 12 podmiotów, natomiast firm chętnych do wykonania zadania w Pobiedziskach zgłosiło się 14. Jedynym kryterium wyboru wykonawców dla zadań jest cena.

Prace, które są do wykonania w Palędziu wyceniono na 5,6 mln zł, natomiast w Pobiedziskach mają kosztować 6, 3 mln. Na wykonanie zadania w Palędziu przeznaczono nieco ponad rok, na przebudowę dworca w Pobiedziskach wykonawca będzie miał więcej czasu – 476 dni.
Dworzec w Palędziu powstał na początku XX w., budynek dworca jest objęty ochroną konserwatorską. Na parterze przewidziano hol pełniący funkcję poczekalni, kasę biletową, toalety, lokal komercyjny oraz powierzchnie komercyjne i powierzchnie PKP PLK. Na piętrze również przewidziano powierzchnie komercyjne. Zagospodarowane zostanie otoczenie. Wykonane zostaną nowe chodniki oraz zieleń. Do wykonania zadania zgłosiło się 12 firm, które wyceniły prace na kwoty od 5,777 mln zł do 8,784 mln zł brutto. Budżet został określony na kwotę 5,572 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyła firma KWK Construction z Bydgoszczy.
Dworzec w Pobiedziskach został wybudowany w roku 1872. Jest objęty ochroną konserwatorską.
W ramach renowacji założono budowę nowych stropów, ścian i klatek schodowych. Na parterze zaplanowano poczekalnię, toalety oraz pomieszczenia usługowe. Również na piętrze znajdą się lokale komercyjne. Na wykonanie tych prac oferty zgłosiło 14 firm, wyceniając koszty robót na kwoty
od 5,781 mln zł brutto do 8,5 mln zł brutto. Budżet zadania określono na kwotę 6,319 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma Agrobex z Poznania.

Przy obydwu, czekających na remont dworcach funkcjonują już nowe węzły przesiadkowe wybudowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonowania Poznania. W ramach budowy węzłów powstały m.in. nowe drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe, parkingi, zatoczki dla autobusów.
Węzły, razem z wyremontowanymi dworcami, stanowić będą wielką zachętę dla mieszkańców okolicznych obszarów do pozostawienia samochodów w garażach i korzystania z połączeń kolejowych oferowanych w ramach systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Na ilustracjach wizualizacje komputerowe dworców po wykonaniu prac. Dwie pierwsze przedstawiają dworzec w Palędziu, następne dworzec w Pobiedziskach.
Właścicielem ilustracji jest PKP SA.




Kampania informacyjna

  

 


Spot z wypowiedzią
Jacka Jaśkowiaka,
Prezydenta Poznania

Spot z wypowiedzią
Wojciecha Jankowiaka,
Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego

Spot z wypowiedzią
Jana Grabkowskiego,
Starosty Powiatu Poznańskiego

Dla mediów

  

 

Komunikaty prasowe



12 września 2018
Śrem i Czempiń czekają na połączenie kolejowe

Komunikat prasowy
PDF 0,1 MB,
pobierz ›
DOC 0,1 MB,
pobierz ›

Logotypy



CDR 29 kB, pobierz ›
AI 79 kB, pobierz ›
JPG 232 kB, pobierz ›

CDR 1,3 MB, pobierz ›
JPG 118 kB, pobierz ›

Kontakt dla prasy



Stowarzyszenie Metropolia Poznań
ul. Kościelna 37
60-537 Poznań
e-mail: biuro@metropoliapoznan.pl