infolinia

Rozkład jazdy

  

 




2 września 2018 roku następuje korekta rozkładu jazdy pociągów.

Wiąże się ona z uruchomieniem połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Poznań-Swarzędz,
a także z wprowadzeniem Zastępczej Komunikacji Autobusowej na odcinku Wągrowiec – Gołańcz
w związku z pracami remontowymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK S.A.

Najważniejsze zmiany w rozkładzie dostępne są na stronie Kolei Wielkopolskich.



Mój sposób na korki
Mój sposób na korki
Porównanie czasów przejazdów na liniach:








Poznań Główny - Wągrowiec

Wydarzenia

  

 

19 września 2018
Niskoemisyjny Czerwonak
Foto: materiały własne
Gmina Czerwonak realizuje cztery projekty dotyczące wspierania strategii niskoemisyjnych, w tym mobilności miejskiej. W ich ramach powstaną cztery punkty przesiadkowe przy przystankach kolejowych. Wytypowane lokalizacje to Czerwonak, Owińska, Bolechowo i Czerwonak Osiedle. Obiekty te będą wyposażone w parkingi Park&Ride, Bike&Ride, wiaty przystankowe oraz systemy informacji pasażerskiej. Tematyce tej poświęcono konferencję zorganizowana 19 września 2018 roku przez Urząd Gminy Czerwonak.

Gmina Czerwonak realizuje cztery projekty dotyczące wspierania strategii niskoemisyjnych, w tym mobilności miejskiej. W ich ramach powstaną cztery punkty przesiadkowe przy przystankach kolejowych. Wytypowane lokalizacje to Czerwonak, Owińska, Bolechowo i Czerwonak Osiedle. Obiekty te będą wyposażone w parkingi Park&Ride, Bike&Ride, wiaty przystankowe oraz systemy informacji pasażerskiej. Tematyce tej poświęcono konferencję zorganizowana 19 września 2018 roku przez Urząd Gminy Czerwonak.

Oprócz nakładów na infrastrukturę gmina planuje zakup trzech autobusów niskoemisyjnych, które będą dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych, a ich rozkład będzie dostosowany do rozkładu jazdy pociągów. Istotnym elementem tych projektów jest także budowa ponad 8 km ścieżek rowerowych, w tym ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ulicy Szkolnej w Czerwonaku i Kicinie, czy ulicy Obornickiej w Bolechowie.

Wśród głównych korzyści, płynących z tych inwestycji, wskazać należy integrację różnych środków transportu, skrócenie czasu dojazdów do pracy i szkoły, a także zwiększenie udziału przejazdów transportem publicznym oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróży.

Gmina pozyskała na ten cel dofinansowanie w wysokości ponad 19 mln zł z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Poznania ze środków WRPO na lata 2014-2020.

Utworzone punkty przesiadkowe razem z połączeniami kolejowymi funkcjonującymi w ramach Poznańskiej Kolej Metropolitalnej (PKM) z pewnością zachęcą osoby dojeżdżające na co dzień do Poznania z gmin Metropolii Poznań, w tym Gminy Czerwonak, do zamiany środka transportu z samochodu na pociąg.

Konferencja obfitowała w ciekawe prelekcje, dotyczące promowania niskoemisyjnych form przemieszczania się i inwestycji z tym związanych. Otworzył ją Wójt Gminy Czerwonak, pan Jacek Sommerfeld. Następnie pan Bogdan Frąckowiak pełnomocnik Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań do spraw Poznańskiej Kolei Metropolitalnej w imieniu Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego pana Wojciecha Jankowiaka przedstawił genezę powstania oraz perspektywy rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Zastępca Gminy Czerwonak pan Janusz Andrzejewski zaprezentował inwestycje okołodworcowe Gminy Czerwonak wsparte w ramach ZIT. W dalszej części konferencji przedstawione zostały prezentacje dotyczące koncepcji tworzenia węzłów przesiadkowych w ramach ZIT oraz rozwiązań niskoemisyjnych zastosowanych w Firmie Solaris.

W wydarzeniu udział wzięli m.in. przedstawiciele Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Radni Gminy, dyrektorzy i przedstawiciele szkół, prezesi i dyrektorzy firm, pracownicy Gminy, seniorzy, mieszkańcy Gminy.

14 września 2018
Przesiądź się i jedź
Foto: Koleje Wielkopolskie
Miasto Poznań i Samorząd Województwa Wielkopolskiego z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (ETZT 2018) wspólnie realizują ideę "Przesiądź się i jedź". 21 września 2018 roku będzie można bezpłatnie dojechać pociągiem z dowolnego miejsca w Wielkopolsce do Poznania.

Miasto Poznań i Samorząd Województwa Wielkopolskiego z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (ETZT 2018) wspólnie realizują ideę "Przesiądź się i jedź". 21 września 2018 roku będzie można bezpłatnie dojechać pociągiem z dowolnego miejsca w Wielkopolsce do Poznania. Zamiast biletu wystarczy mieć przy sobie ważny dowód rejestracyjny samochodu. Następnie można się przesiąść się na miejski transport. On również tego dnia będzie darmowy.

- W tym roku rozszerzamy działania związane z Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu. Szczególnie chcemy zwrócić uwagę na możliwość korzystania z różnych środków transportu nie tylko po Poznaniu, ale i w całej aglomeracji - zapowiada Maciej Wudarski, zastępca Prezydenta Poznania. - Można tak zaplanować podróż, żeby nie było potrzeby korzystania z samochodu. Zaczynając od najbliższej soboty, 15 września, a kończąc tydzień później, każdy z pewnością znajdzie dla siebie jakąś ciekawą imprezę. W piątek 21 września, zachęcamy do skorzystania z darmowych przejazdów na liniach ZTM Poznań na podstawie ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu - dodaje Maciej Wudarski.

Oferta bezpłatnych przejazdów pociągami dotyczy spółek Kolei Wielkopolskich, będącej operatorem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, oraz POLREGIO. Przejazdy poza województwem wielkopolskim objęte są taryfą danego przewoźnika. Jeden dowód rejestracyjny auta uprawnia do darmowego przejazdu jedną osobę.

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu odbywa sie z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2002 roku. Wydarzenie trwa zawsze w podobnym terminie. Miasta samodzielnie organizują kampanie, aby skłonić mieszkańców do wyboru ekologicznych środków transportu. Kolej metropolitalna oraz komunikacja miejska doskonale wpisują się w taką ideę. Kluczowy w ramach obchodu ETZT jest Europejski Dzień bez Samochodu.

Tegoroczna edycja zrzesza 51 państw Starego Kontynentu, z których do akcji zgłosiło się aż 2516 miast. 131 spośród nich jest w Polsce.

12 września 2018
Śrem i Czempiń czekają na połączenie kolejowe
Foto: materiały własne
Codziennie rano ze Śremu do Poznania wyjeżdża około 1800 samochodów, również w drugą stronę ruch jest bardzo duży. Droga wojewódzka nr 434 ze Śremu przez Kórnik do Poznania korkuje się, samochody jadą z prędkością 50 km/h.

Codziennie rano ze Śremu do Poznania wyjeżdża około 1800 samochodów, również w drugą stronę ruch jest bardzo duży. Droga wojewódzka nr 434 ze Śremu przez Kórnik do Poznania korkuje się, samochody jadą z prędkością 50 km/h.

Kierowcy i pasażerowie samochodów mogliby w przyszłości skorzystać z połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Aby tak się stało, trzeba przywrócić trasę Śrem - Czempiń. Inwestycja, według wstępnych szacunków, ma kosztować około 150 mln zł. Kwota ta powinna pozwolić na wybudowanie jednego toru linii zelektryfikowanej. Linia niezelektryfikowana byłaby tańsza o ok. 30 mln zł.

12 września w Śremie doszło do spotkania, w trakcie którego zajęto się analizą stanu technicznego i warunków koniecznych do przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Śrem – Czempiń.

- Problem związany z komunikacją Śremu i Poznania nie dotyczy tylko gminy Śrem, ponieważ dotyka też Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia. Zależy nam na tym, aby równolegle rozwiązywać problemy komunikacyjne w naszych gminach. Strategicznym dla nas projektem będzie Poznańska Kolej Metropolitalna – powiedział Adam Lewandowski.

Następnym etapem na drodze przywracania połączenia Śrem – Czempiń będzie przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na tej linii. Jak zapewnia Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, dokument zostanie sfinansowany ze środków Stowarzyszenia.

Linia Śrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie. W 2002 roku przekazano ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Rozwijająca się gwałtownie aglomeracja poznańska generuje jednak zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca. Podróżni na tej linii sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.

Szczegóły dostępne są w komunikacie prasowym »

10 września 2018
Garbary po nowemu
Foto: PKP SA.
Stację kolejową na Garbarach wybudowano już w 1888 roku. W 2008 roku przeszła modernizację, aby z peronów mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Rok temu rozpoczęto dalsze prace nad odnowieniem samego dworca. Obiekt będzie większy i lepiej dostosowany do potrzeb podróżnych od dotychczasowego budynku. Uzyska on nowoczesny kształt, zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne.

Stację kolejową na Garbarach wybudowano już w 1888 roku. W 2008 roku przeszła modernizację, aby z peronów mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Rok temu rozpoczęto dalsze prace nad odnowieniem samego dworca. Obiekt będzie większy i lepiej dostosowany do potrzeb podróżnych od dotychczasowego budynku. Uzyska on nowoczesny kształt, zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne.

Wewnątrz pojawią się tablice dotykowe oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będą także toalety.

Dworzec Poznań Garbary jest jedną ze stacji w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt przedsięwzięcia wyniesie niespełna 4 mln zł. Środki pochodzą z budżetu państwa oraz od PKP SA. Zadanie to wpisuje się w realizowany przez Spółkę program inwestycji obejmujący około 200 dworców. Wydatki na ten cel do 2023 roku sięgną prawie 1,5 mld zł. Poznań będzie jednym z pierwszych beneficjentów tych działań.

Otwarcie dworca na Garbarach przewidziane jest na wrzesień 2018 roku.

6 września 2018
Swarzędz w PKM, węzeł przesiadkowy otwarty
Foto: materiały własne
– To historyczne wydarzenie dla Swarzędza - powiedział Marian Szkudlarek burmistrz Swarzędza. Podsumował w ten sposób podpisaną 6 września umowę o przystąpieniu Swarzędza do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) i otwarcie węzła przesiadkowego.

– To historyczne wydarzenie dla Swarzędza - powiedział Marian Szkudlarek burmistrz Swarzędza. Podsumował w ten sposób podpisaną 6 września umowę o przystąpieniu Swarzędza do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) i otwarcie węzła przesiadkowego.

Węzeł w Swarzędzu uzyska pełną funkcjonalność w chwili włączenia Swarzędza do systemu PKM. A to nastąpi już 9 września 2018 roku. Całkowity koszt budowy węzłów przesiadkowych na terenie gminy Swarzędz (w Swarzędzu i Kobylnicy) wyniósł ponad 13,5 mln zł. Inwestycje otrzymały dofinansowanie w wysokości prawie 8,9 mln zł, przyznane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania ze środków WRPO na lata 2014-2020.

- Swarzędz to największa gmina w powiecie poznańskim, tutaj ulokowane są liczne zakłady pracy i szkoły. Dlatego tak ważne jest, aby tutaj uruchomić Poznańską Kolej Metropolitalną - dodał Wojciech Jankowiak – Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.

W trakcie uroczystości Stowarzyszenie Metropolia Poznań promowało przygotowywany przez Teatr Muzyczny w Poznaniu spektakl „Rodzina Adamsów”, którego premiera odbędzie się 22 września. Dlatego wśród uczestników uroczystości znalazły się trzy, wyróżniające się ubiorem i sposobem bycia, osoby. Aktorzy wzbudzili duże zainteresowanie.

Szczegóły dostępne są w komunikacie prasowym »

4 września 2018
Węzeł przesiadkowy w Swarzędzu
Foto: materiały własne
6 września oficjalnie do użytku oddany zostanie węzeł przesiadkowy, znajdujący się przy dworcu PKP w Swarzędzu. Wydarzenie jest połączone z uroczystym podpisaniem umowy przystąpienia gminy Swarzędz do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).

6 września oficjalnie do użytku oddany zostanie węzeł przesiadkowy, znajdujący się przy dworcu PKP w Swarzędzu. Wydarzenie jest połączone z uroczystym podpisaniem umowy przystąpienia gminy Swarzędz do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Mieszkańcy gminy będą mieli możliwość obejrzenia szynobusu, który będzie dostępny na peronie I, najnowszych autobusów swarzędzkiej komunikacji miejskiej oraz wozów strażackich.

Węzeł powstał w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania. Umowę podpiszą przedstawiciele Województwa Wielkopolskiego, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz Miasta i Gminy Swarzędz. Gospodarzem spotkania będzie Marian Szkudlarek – Burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz (Członek Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań).

Najważniejsze elementy programu:

godz. 12.10 – wyjazd pociągu specjalnego z Dworca Letniego w Poznaniu do Swarzędza,
godz. 12.35 – podpisywanie umów PKM (na terenie dworca kolejowego w Swarzędz),
godz. 12.45 – krótkie wystąpienia Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, Starosty Jana Grabkowskiego, Zastępcy Prezydenta Macieja Wudarskiego, Burmistrza Mariana Szkudlarka i Prezesa Włodzimierza Wilkanowicza,
godz. 13.00 – otwarcie węzła przesiadkowego (przecięcie wstęgi i wystrzał armaty),
godz. 13.05 – konferencja prasowa,
godz. 13.40 – odjazd pociągu specjalnego do Poznania.

3 września 2018
Swarzędz na mapie połączeń
Foto: materiały własne
Od 9 września 2018 roku w rozkładzie jazdy pojawią się nowe połączenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na linii Poznań Główny - Swarzędz w godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 minut. Do Swarzędza można będzie dotrzeć także bezpośrednio z Nowego Tomyśla i Jarocina.

Od 9 września 2018 roku w rozkładzie jazdy pojawią się nowe połączenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na linii Poznań Główny - Swarzędz w godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 minut. Do Swarzędza można będzie dotrzeć także bezpośrednio z Nowego Tomyśla i Jarocina.

Docelowo linia PKM2, na której znajduje się Swarzędz, przebiegać będzie do Wrześni. Nastąpi to po zakończeniu prac modernizacyjnych.

Zapraszamy do zapoznania się z nowym rozkładem jazdy.

22 sierpnia 2018
Wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
Foto: Koleje Wielkopolskie
Tabor Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest w pełni przystosowany do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. Wszystkie pociągi Operatora PKM, czyli Kolei Wielkopolskich, są wyposażone w windy oraz podnośniki, a także toalety z przestrzenią dedykowaną osobom z niepełnosprawnościami i opiekunom.

Tabor Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest w pełni przystosowany do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. Wszystkie pociągi Operatora PKM, czyli Kolei Wielkopolskich, są wyposażone w windy oraz podnośniki, a także toalety z przestrzenią dedykowaną osobom z niepełnosprawnościami i opiekunom.

Ze względu na konieczność udzielenia pomocy nie tylko podczas przejazdu, ale również na terenie dworca, warto zaplanować podróż i zgłosić się wcześniej. - Zgodnie z przepisami unijnymi, które obowiązują już 11 lat, przewoźnik powinien być poinformowany o takiej sytuacji z 48-godzinnym wyprzedzeniem - wyjaśnia dr Bogdan Frąckowiak ze Stowarzyszenie Metropolia Poznań. - Nie chodzi tu jednak o spełnienie biurokratycznych wymogów, a zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortowej obsługi. Składa się na nią często zmiana rodzaju środka transportu, zorganizowanie asysty czy otwarcie drogi specjalnej - podkreśla dr Frąckowiak.

Bardzo przydatne są informacje o tym, czy osoba korzysta z wózka inwalidzkiego lub używa innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się. Naturalnie ważne są też dane o wybranym połączeniu. Osoby o widocznej niepełnosprawności ruchowej oraz osoby niewidome mogą kupić bilet podczas kontroli. Nie wiąże się to z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami.

- Pracownicy w pociągach i na dworcach są przeszkoleni, aby zagwarantować wszelką pomoc podczas lokalnych przewozów - tłumaczy Joanna Skubiszyńska, Koordynator ds. praw pasażerów i systemu zarządzania jakością w Kolejach Wielkopolskich. - Trasa wykraczająca poza nasze województwo wymaga szerokiej koordynacji i współpracy z Centrum Wsparcia Klienta PKP S.A. w Warszawie. Podejmujemy takie działania, mając zawsze na uwadze dobro pasażerów - dodaje Joanna Skubiszyńska.

Operator Poznańskiej Kolei Metropolitalnej przyjmuje zgłoszenia, dotyczące pomocy podczas przejazdów osób z niepełnosprawnościami, w każdy sposób - mailowo, telefonicznie, osobiście w siedzibie Spółki oraz poprzez formularz na stronie internetowej:
e-mail: dyspozytura@koleje-wielkopolskie.com.pl,
infolinia: 61 27 92 778 (czynna w godzinach 7.00-20.00),
strona www: http://koleje-wielkopolskie.com.pl/zgloszenie.

17 sierpnia 2018
Bezpłatne przejazdy PKM na Happening Gitarowy
Foto: materiały własne
26 sierpnia w Poznaniu odbędzie się Happening Gitarowy. Wydarzenie ma miejsce w ramach tegorocznego Festiwalu Akademia Gitary. Jego uczestnicy mogą przyjechać do Poznania, korzystając z darmowych połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

26 sierpnia w Poznaniu odbędzie się Happening Gitarowy. Wydarzenie ma miejsce w ramach tegorocznego Festiwalu Akademia Gitary. Jego uczestnicy mogą przyjechać do Poznania, korzystając z darmowych połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Aby skorzystać z tej oferty, wystarczy spełnić tylko dwa wymogi: dysponować biletem uzyskanym po rejestracji na stronie http://www.akademiagitary.pl/happening oraz mieć przy sobie gitarę lub ukulele. Bezpłatny dojazd obejmuje także pozostałe stacje w Wielkopolsce obsługiwane przez Operatora PKM, czyli Koleje Wielkopolskie.

Niedzielna impreza rozpocznie się o godzinie 12.30 na Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania. Wspólne wykonanie utworu Zbyszka Wodeckiego "Zacznij od Bacha" poprzedzą otwarte warsztaty gitarowe 23-25 sierpnia o godzinie 17.00 w KontenerART nad Wartą. Happening poprowadzi Pierwsza Poznańska Niesymfoniczna Orkiestra Ukulele.

11. edycja Festiwalu Gitary trwa od 17 sierpnia do 3 września 2018 roku. Do udziału w niej zapraszamy wszystkich miłośników sześciu i czterech strun.

3 sierpnia 2018
Kolejowa Rama Poznania
Foto: materiały własne
Linia kolejowa wokół Poznania przeznaczona do tej pory dla pociągów towarowych będzie dostosowana do ruchu pasażerskiego. Miasto Poznań zleciło wykonanie kompleksowej koncepcji tego projektu do końca 2018 roku.

Linia kolejowa wokół Poznania przeznaczona do tej pory dla pociągów towarowych będzie dostosowana do ruchu pasażerskiego. Miasto Poznań zleciło wykonanie kompleksowej koncepcji tego projektu do końca 2018 roku.

- Uruchomienie komunikacji pasażerskiej w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obwodnicy towarowej jest projektem przyszłościowym - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania. - Jednak już dziś musimy zadbać o to, aby w ramach prac projektowych zostały przygotowane wszystkie niezbędne elementy, które będą służyć pasażerom. Prowadzenie tego projektu jest możliwe dzięki doskonałej współpracy z PKP PLK S.A. - dodaje Wudarski.

Przedsięwzięcie PKP PLK S.A. obejmie budowę aż siedmiu nowych przystanków kolejowych. To Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las.

Przejazd z Franowa na pętlę tramwajową przy os. Sobieskiego tramwajem nr 16 zajmuje zgodnie z rozkładem 34 minuty. W podobnym czasie można dojechać "dwunastką" pomiędzy Piątkowem a Starołęką. Dzięki obwodnicy kolejowej czasy przemieszczenia się pomiędzy tymi miejscami skrócą się o kilkanaście minut.

Kolejową Ramę Poznania tworzyć będą ponadto istniejące stacje Poznań Główny, Starołęka i Strzeszyn, a także planowane bezpośrednio przez PKM - Podolany i Druskiennicka.

Inwestycja PKP PLK S.A. znajduje się na liście rezerwowej z szansami na dofinansowanie unijne.

1 sierpnia 2018
Kolej żelazna otwarta dla Poznania
Foto: materiały własne
- Te pociągi przyłączają się tutaj do pociągów Berlińsko-Szczecińskich, tosamo do biegów pocztowych po wszystkich stacyach - obwieszczała przyjazd pierwszego pociągu do Poznania Dyrekcya Towarzystwa Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej.

- Te pociągi przyłączają się tutaj do pociągów Berlińsko-Szczecińskich, tosamo do biegów pocztowych po wszystkich stacyach - obwieszczała przyjazd pierwszego pociągu do Poznania Dyrekcya Towarzystwa Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej.

Do stolicy Wielkopolski wjechał on 10 sierpnia 1848 roku. Z tej okazji, równe 170 lat później, Dworzec Letni w Poznaniu będzie rozbrzmiewać dawnymi dźwiękami pojazdów szynowych. 11 sierpnia 2018 roku o godzinie 11.18 pociąg retro ruszy ze stacji Poznań Główny, przemierzając trasę do Kiekrza. Stamtąd parowóz z zabytkowymi wagonami powróci o godzinie 13.01. W tym czasie rozpoczną się liczne atrakcje, o które zadbają firmy oraz instytucje związane z kolejnictwem. Będą wśród nich między innymi Koleje Wielkopolskie oraz Parowozownia Wolsztyn, jedyny na świecie wciąż czynny tego typu obiekt, który od ponad 100 lat nieprzerwanie obsługuje przewozy pasażerskie trakcją parową.

Bilety na kurs zabytkowego pociągu dostępne będą w formie przedsprzedaży w kasie biletowej na Dworcu Letnim od 1 sierpnia. Cena biletu ulgowego (do 14 lat) - 5 zł, normalnego - 15 zł. Wydarzenie potrwa do godziny 15.00.

10 lipca 2018
Rewitalizacja linii Śrem-Czempiń
Foto: materiały własne
Następny krok, aby włączyć Śrem w sieć połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, wykonano 10 lipca 2018 roku. Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń jest dopiero na etapie koncepcji projektowej, ale już wzbudza olbrzymie zainteresowanie. Uruchomienie odcinka liczącego 21,2 km pochłonąć może nawet 148 mln złotych. Środki pochodziłyby z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie na lata 2021-2027.

Następny krok, aby włączyć Śrem w sieć połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, wykonano 10 lipca 2018 roku. Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń jest dopiero na etapie koncepcji projektowej, ale już wzbudza olbrzymie zainteresowanie. Uruchomienie odcinka liczącego 21,2 km pochłonąć może nawet 148 mln złotych. Środki pochodziłyby z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie na lata 2021-2027.

Zelektryfikowane połączenie bezprzesiadkowe skróci czas przejazdu pomiędzy Poznaniem a Śremem o połowę. Pociągi na tej trasie będą poruszać się z prędkością do 120 km/h. Stacja w Śremie znajdzie się w bardziej atrakcyjnej lokalizacji w centrum miasta. Powstanie również pięć nowych przystanków w Psarskim, Manieczkach, Grabianowie, Szołdrach i Borówku.

Z odtworzonej niedawno wygodnej i szybkiej linii 356 z Poznania do Wągrowca korzysta 6 tysięcy pasażerów dziennie. Pokazuje to, że przywracanie połączeń ma wymierne korzyści dla samorządów, aktywizując dobrze skomunikowane regiony.

Pociągi na linii Śrem-Czempiń nie jeżdżą od niemal dwóch dekad. Przedstawiciele Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, spółek kolejowych, samorządowców oraz przewoźników zapowiedzieli intensywne i solidarne działania. Niezwykle aktywny w tym obszarze jest Burmistrz Śremu. Adam Lewandowski obiecał, że przeprowadzi konsultacje społeczne z mieszkańcami jego gminy. 2 października 2017 roku reprezentanci Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Województwa Wielkopolskiego i Gminy Śrem podpisali umowę na sfinansowanie prac związanych z opracowaniem studium wykonalności inwestycji. Wymienione podmioty przekazały na ten cel łącznie 350 tysięcy złotych. Lipcowa prezentacja jest zatem oczekiwanym efektem ubiegłorocznego porozumienia.

9 lipca 2018
PKM dla festiwalu w Jarocinie
Foto: materiały własne
Uczestnicy tegorocznej edycji Jarocin Festiwal skorzystają ze specjalnej oferty Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. 13 i 14 lipca, czyli w pierwszych dwóch dniach wydarzenia, przejazd w relacji Poznań Główny - Jarocin będzie tańszy o 30%. Powrót specjalnym pociągiem 16 lipca o godzinie 2.04 będzie bezpłatny.

Uczestnicy tegorocznej edycji Jarocin Festiwal skorzystają ze specjalnej oferty Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. 13 i 14 lipca, czyli w pierwszych dwóch dniach wydarzenia, przejazd w relacji Poznań Główny - Jarocin będzie tańszy o 30%. Powrót specjalnym pociągiem 16 lipca o godzinie 2.04 będzie bezpłatny. Z tak wartościowych rabatów mogą skorzystać osoby posiadające trzydniowy karnet wstępu na Jarocin Festiwal 2018 lub opaskę dodawaną do karnetu.

Promocyjne warunki dotyczą wyłącznie taboru Kolei Wielkopolskich – operatora Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. - Poznańska Kolej Metropolitalna to coś więcej, niż dojazdy do pracy lub szkoły i z powrotem. To również działania wspierające wydarzenia kulturalne. Ulgi w kosztach dojazdów, które adresowane będą do uczestników festiwalu w Jarocinie, pokryte zostaną po połowie przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań i miasto Jarocin – poinformował Jan Grabkowski, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań, starosta poznański.

Festiwal już drugi rok z rzędu odbędzie się w przestrzeni miejskiej Jarocina. Na czterech scenach usytuowanych w centralnych punktach miasta w dniach 13-15 lipca 2018 wystąpi kilkudziesięciu artystów.

- Zależy nam na tym, aby festiwalowa publiczność docierała do nas przede wszystkim pociągami, bo tak jak w każdym mieście problemem dla nas jest liczba miejsc parkingowych – dodał Robert Kaźmierczak, zastępca burmistrza Jarocina.

– Włączamy się w różne projekty ponieważ zależy nam na tym, aby propagować połączenia kolejowe. W tym przypadku ważniejsze dla nas, jako przewoźnika, jest, aby młodzież, która korzystać będzie z naszych połączeń, szczęśliwie na festiwal dotarła i z imprezy wróciła – zaznaczył Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o.

Szczegóły dostępne są w komunikacie prasowym »
29 czerwca 2018
Swarzędz włącza się w PKM
Foto: materiały własne
Od 9 września 2018 roku Poznańska Kolej Metropolitalna poszerzy się o połączenia na linii Poznań Główny - Swarzędz. Pociągi będą zatrzymywać się na stacjach Poznań Garbary, Poznań Wschód oraz Poznań Antoninek.

Od 9 września 2018 roku Poznańska Kolej Metropolitalna poszerzy się o połączenia na linii Poznań Główny - Swarzędz. Pociągi będą zatrzymywać się na stacjach Poznań Garbary, Poznań Wschód oraz Poznań Antoninek.

29 czerwca w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu burmistrz Swarzędza Marian Szkudlarek oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Metropolia Poznań i samorządów Poznania, powiatu poznańskiego i regionu podpisali porozumienie w sprawie uruchomienia połączenia Poznań Główny – Swarzędz.

- W godzinach szczytu składy będą kursowały co pół godziny. Dzięki temu swarzędzanie będą mogli korzystać z szybkich i wygodnych połączeń z Poznaniem oraz innymi okolicznymi miastami i miejscowościami - powiedział burmistrz Swarzędza Marian Szkudlarek. - Będzie to również zachęta do pozostawienia własnych pojazdów na wybudowanych już w tym celu parkingach przy dworcach kolejowych w Swarzędzu i Kobylnicy - dodał Szkudlarek.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że składy PKM jadące w stronę Swarzędza docelowo będą dojeżdżać do Wrześni. - Na razie na tej linii trwają prace modernizacyjne. Do Wrześni PKM pojedzie, gdy te prace się zakończą - wyjaśnił. Poinformował, że na linii do Swarzędza będą kursowały trzy pary pociągów. Dodatkowo niektóre z połączeń PKM do Swarzędza będą realizowane z Nowego Tomyśla i Jarocina.

11 czerwca 2018
Reporterzy Radia Poznań testują PKM
Foto: Karolina Rej
- To nie była niespodzianka - pierwszy w radiu zameldował się jadący pociągiem Michał Jędrkowiak. Wyjechał z Czerwonaka o 7.12. Po 30 minutach zameldował się już w Radiu Poznań. W tym czasie jadący autobusem Jacek Butlewski i samochodem Piotr Jaśkowiak nie zdążyli dojechać jeszcze do ronda Śródka - relacjonuje przebieg rywalizacji Radio Poznań.

- To nie była niespodzianka - pierwszy w radiu zameldował się jadący pociągiem Michał Jędrkowiak. Wyjechał z Czerwonaka o 7.12. Po 30 minutach zameldował się już w Radiu Poznań. W tym czasie jadący autobusem Jacek Butlewski i samochodem Piotr Jaśkowiak nie zdążyli dojechać jeszcze do ronda Śródka - relacjonuje przebieg rywalizacji Radio Poznań.

Dziennikarze o 7.00 wyruszyli z Czerwonaka w stronę stolicy Wielkopolski. Drugi w siedzibie radia zgłosił się kierowca Piotr Jaśkowiak, a trzeci był Jacek Butlewski, przemieszczający się autobusem i rowerem miejskim.

Pełna relacja jest dostępna na stronie Radia Poznań.

10 czerwca 2018
Wągrowiec na start
Foto: materiały własne
Pierwszy pociąg, obsługujący jedną z czterech linii Poznańskiej Kolei Wielkopolskiej (PKM), ruszył z Wągrowca o godzinie 5.02. Po 67 minutach dotarł na stację Poznań Główny. W ten sposób 10 czerwca 2018 roku zadebiutowały nowe połączenia w obrębie 50 kilometrów od Poznania.

Pierwszy pociąg, obsługujący jedną z czterech linii Poznańskiej Kolei Wielkopolskiej (PKM), ruszył z Wągrowca o godzinie 5.02. Po 67 minutach dotarł na stację Poznań Główny. W ten sposób 10 czerwca 2018 roku zadebiutowały nowe połączenia w obrębie 50 kilometrów od Poznania.

To początek budowy przemyślanego i sprawnego transportu w Metropolii Poznań. Obecnie obsługiwane linie prowadzą do stolicy Wielkopolski z Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. Składy PKM zatrzymują się po drodze aż na 48 stacjach przesiadkowych, w tym 5 w obrębie Poznania.

Do 2021 roku w sieci połączeń znajdą się również Gniezno, Kościan, Rogoźno, Wronki i Września.

Szczegóły dostępne są w komunikacie prasowym »

Kampania informacyjna

  

 


Spot z wypowiedzią
Jacka Jaśkowiaka,
Prezydenta Poznania

Spot z wypowiedzią
Wojciecha Jankowiaka,
Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego

Spot z wypowiedzią
Jana Grabkowskiego,
Starosty Powiatu Poznańskiego

Galerie

  

 

Inauguracja PKM w Swarzędzu
170. rocznica przyjazdu pierwszego pociągu do Poznania
Inauguracja PKM w Swarzędzu
Inauguracja PKM w Swarzędzu
170. rocznica przyjazdu pierwszego pociągu do Poznania
170. rocznica przyjazdu pierwszego pociągu do Poznania

Tabor Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

  

 



SA 132
Foto: Paweł Korcz
Pociąg SA 132 obsługuje połączenia na liniach do Grodziska Wielkopolskiego i Wągrowca.

Składy mają następujące parametry:
- 138 miejsc siedzących,
- 140 miejsc stojących,
- 41,7 m,
- 76 ton.

Prędkość eksploatacyjna modelu SA 132 to 120 km/h.

Kalendarium

  

 

Przegląd prasy

  

 

Dla mediów

  

 

Komunikaty prasowe



12 września 2018
Śrem i Czempiń czekają na połączenie kolejowe

Komunikat prasowy
PDF 0,1 MB,
pobierz ›
DOC 0,1 MB,
pobierz ›

Logotypy



CDR 29 kB, pobierz ›
AI 79 kB, pobierz ›
JPG 232 kB, pobierz ›

CDR 1,3 MB, pobierz ›
JPG 118 kB, pobierz ›

Kontakt dla prasy



Stowarzyszenie Metropolia Poznań
ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 8
61-124 Poznań
e-mail: pawel.napieralski@metropoliapoznan.pl